Lekcja poświęcona jest realizacji ścieżki międzyprzedmiotowej, edukacja filozoficzna oraz przybliżeniu sylwetki znaczącej postaci - Talesa z Miletu.
Dorota Górna – Król, Bogusława Motak, Barbara Damek:
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Czas
(min) |
Przebieg lekcji |
Uwagi
|
2 |
Czynności organizacyjne: przywitanie uczniów,
uświadomienie celów lekcji. |
|
5 |
Wprowadzenie – przypomnienie wiadomości
z poprzedniej lekcji.
Prezentacja mapy mentalnej – osiągnięcia Talesa. |
Na podstawie tekstu Piotra
Łopuszańskiego “Ojciec nauki greckiej”.
Mapa – zadanie dodatkowe przygotowane przez ucznia. |
10 |
Odczytanie kilku prac uczniowskich, np. kartka
z pamiętnika Talesa, list, życiorys – komentarz, ocena. |
Prezentacja różnych form pisemnych zadania domowego. |
2 |
Zapis tematu lekcji: Ojciec nauki greckiej –
o Talesie z Miletu na poważnie i na wesoło. |
|
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Czas
(min) |
Przebieg lekcji |
Uwagi
|
2 |
Wprowadzenie – przypomnienie tw. Talesa |
|
2 |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty z zadaniami
i wyjaśnia zasady pracy. |
“Zbiór zadań dla gimnazjum” – M. Braun, J. Lech, str. 62, zadania: 4,5,6.
- każdy uczeń otrzymuje kartę z jednym zadaniem. |
5 |
Uczniowie pracują nad rozwiązaniem przydzielonego im zadania. |
Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. |
10 |
Uczniowie prezentują rozwiązania zadań. |
Uczeń wykonuje rysunek i przedstawia rozwiązanie na tablicy.
Wszyscy uczniowie otrzymują teksty pozostałych zadań, zapisują rozwiązania
w zeszycie. |
2 |
Podsumowanie, ocena pracy uczniów. |
Uczeń kończy zdanie “Twierdzenie Talesa stosuję, gdy chcę wyznaczyć...”
Nauczyciel ocenia pracę uczniów. |
EDUKACJA FIZYCZNA
Czas
(min) |
Przebieg lekcji |
Uwagi
|
3 |
Wprowadzenie – przypomnienie wiadomości o roli eksperymentu jako źródła poznania, znaczenie słowa “physis”, elektryczność i magnetyzm – ich związek z Talesem z Miletu. |
|
2 |
Podział klasy na grupy zadaniowe, przydział czynności członkom poszczególnych grup. |
Uczniowie otrzymują zestawy doświadczalne i karty pracy z zadaniami. |
5 |
Każda grupa wykonuje swoje doświadczenie, zapisuje wnioski, przygotowuje prezentację. |
|
15 |
Demonstracja właściwości elektrycznych
i magnetycznych ciał oraz zastosowanie właściwości magnetycznych do budowy kompasu.
Nauczyciel ocenia pracę grup. |
Prezentacja według kolejności, wskazanie celu doświadczenia i wynikających
z niego wniosków. |
5 |
Prezentacja scenki o Talesie w formie zagadki jako podsumowanie części badawczej. |
Zadanie dodatkowe przygotowane wcześniej przez uczniów. |
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Czas
(min) |
Przebieg lekcji |
Uwagi
|
15 |
Utrwalenie wiadomości – wykorzystane treści
z matematyki i fizyki przy redagowaniu wskazanych form wypowiedzi: zaproszenia na wykład prezentujący osiągnięcia Talesa, ogłoszenia o tym wykładzie, notatki prasowej – relacja z pokazu właściwości elektronu.
Prezentacja prac, ocena aktywności uczniów. |
Część uczniów redaguje zaproszenie,
część notatkę prasową, pozostali ogłoszenie. |
3 |
Odczytanie przez nauczyciela fragmentu “Historii filozofii po góralsku” Józefa Tischnera. |
|
2 |
Podsumowanie lekcji, podziękowanie uczniom. |
|
Załącznik 1
DOŚWIADCZENIE I
Przyrządy:
- Bursztyn
- Sukno
- Skrawki papieru, słomy, piór
Przebieg doświadczenia:
- Potrzyj bursztyn suknem
- Zbliż bursztyn do skrawków papieru
- Co obserwujesz?
- Zanotuj wniosek
|
DOŚWIADCZENIE IV
Przyrządy:
- Magnes sztabkowy
- Opiłki żelaza
- Kartka papieru lub grafoskop
Przebieg doświadczenia:
- Przykryj bieguny kartką papieru i posyp opiłkami żelaza
|
DOŚWIADCZENIE II
Przyrządy:
- Laska szklana
- Folia celofanowa
- Folia z polichlorku winylu
Przebieg doświadczenia:
- Potrzyj laskę szklaną o folię celofanową suknem
- Zbliż laskę szklaną do folii z PCV
- Co obserwujesz?
- Zanotuj wniosek
|
DOŚWIADCZENIE V
Przyrządy:
- Igła krawiecka
- Korek i plastelina
- Miska z wodą
Przebieg doświadczenia:
- Potrzyj kilkanaście razy igłę krawiecką o magnes
- Odrobiną plasteliny przyklej igłę do korka i umieść na talerzyku z wodą tak by korek swobodnie pływał
|
DOŚWIADCZENIE III
Przyrządy:
- Rura PCV
- Balonik nadmuchany
- Chusteczka higieniczna
Przebieg doświadczenia:
- Potrzyj chusteczką balonik
- Posługując się rurą PCV, zbliż balon do sufitu
|
DOŚWIADCZENIE VI
Przyrządy:
- Magnes trwały
- Próbki różnych metali
Przebieg doświadczenia:
- Jak zachowują się próbki, gdy zbliżasz magnes
- Porównaj właściwości magnetyczne próbek
|
Załącznik 2
“Scenka o Talesie z Miletu”
Osoby: Narrator, Tales z Miletu, gość.
Narrator: Wiele lat temu, w mieście Milet nad Morzem Czarnym, w domu Talesa zebrało się dużo ludzi, którzy z zainteresowaniem przyglądali się eksperymentom uczonego gospodarza.
Tales: Zgaście światło. Widzicie we mgle niebieskie iskierki? Teraz ustawcie lampę bliżej i przyglądajcie się, jak ten kamień przyciąga wiórki, nitki, słomki i puch. Przyjaciele - ten kamień nazywa się elektron. Fenicjanie mówili, że rodzi się w wodzie, wyławia się go gdzieś w północnych morzach.
Więc woda jest matką ognia i błyskawic! Przyjaciele! Spójrzcie - istnieje jeszcze inne źródło przyciągania!
To jest ruda magnetyczna, która przyciąga wszystkie przedmioty wykonane z żelaza. Podobno w pobliżu rzeki Indu są dwie góry; jedna potrafi przyciągnąć do siebie wszystkie części żelazne z przybliżających się do niej statków, a te rozleciawszy się toną, druga góra odpychała żelazo ze straszną siłą!
Gość: Talesie, to niezmiernie ciekawe, co tu widzimy i słyszymy, ale powiedz, dlaczego tak się dzieje?
Tales: Nie potrafię jeszcze tego objaśnić.
Narrator: Minęło ponad dwa tysiące lat, gdy nadworny lekarz królowej angielskiej Elżbiety, Gilbert wydał książkę, a w niej opisał wiele różnorodnych doświadczeń, w których jako pierwszy użył stów elektryczność
i magnetyzm. Jest on zgodnie przez wszystkich uznany za ojca nauki o elektryczności i magnetyźmie.
Zagadka
Z jakim kamieniem przeprowadzał eksperymenty Tales z Miletu?
Czas trwania: 2 x 45 min